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Academic Year/course: 2023/24

540 - Master's in Industrial Chemistry

60644 - Equipment for Chemical Processes


Syllabus Information

Academic year:
2023/24
Subject:
60644 - Equipment for Chemical Processes
Faculty / School:
100 - Facultad de Ciencias
Degree:
540 - Master's in Industrial Chemistry
ECTS:
6.0
Year:
1
Semester:
First semester
Subject type:
Compulsory
Module:
---

1. General information

The objective of the subject is to improve the student's ability to work in the chemical industry. For this purpose, the basic concepts to know and perform a basic sizing of different equipment are explained.

The subject "Equipment for Chemical Processes" is mandatory and is taught in the first semester. The knowledge acquired will allow the student to have the scientific knowledge base necessary to take the elective subjects of Paper Technology, Risk Analysis in the Chemical Industry, Industrial Catalytic Processes and Food Industry Processes. It is recommended to have basic knowledge of chemical engineering.

It is related to SDGs 6,7,8,9, 12 and 13.

2. Learning results

To know the main equipment and installations used in the chemical industry, their purpose and their operation basics.

To select the equipment to be implemented in an industrial chemical process according to productivity and cost reduction criteria

3. Syllabus

  • Balances of matter and energy: general principles of conservation.
  • Macroscopic balances in processes of continuous contact by equilibrium stages.
  • Separation operations. General introduction.
  • Correction
  • Heat transfer equipment
  • Fluid mechanics
  • Chemical reactors. Introduction to chemical reactors. Ideal reactors. Reactor optimization for multiple reactions.
  • Effects of matter and heat transfer in catalytic reactions. Biochemical reactors.
  • Auxiliary Services

4. Academic activities

The subject consists of 6 ECTS, of which 4 ECTS will be devoted to lectures and 2 ECTS to solving problems and case studies.

The 150 hours of student work will be divided into activities as follows:
-40 hours of lectures in which the theoretical contents will be presented and model problems will be solved.
-20 hours of problem solving and case studies.
-85 hours of personal study.
-5 hours of examination, corresponding to the global written test, the date of which will be set by the Faculty of Sciences.

5. Assessment system

The student must demonstrate that they has achieved the expected learning results through the following
assessment activities:
Written test during the global assessment periods that will consist of
questions and theoretical-practical issues where the student must apply the theory to specific cases and examples (grade 1) and delivery of the problems and practical cases proposed during the development of the subject as well as class participation (grade 2).
The final grade for the subject will be the best of the grades obtained by the student between two alternative formulas:
Formula 1: Final grade= 0.8*grade 1 + 0.2*grade 2
Formula 2: Final grade= grade 1


Curso Académico: 2023/24

540 - Máster Universitario en Química Industrial

60644 - Equipos para procesos químicos


Información del Plan Docente

Año académico:
2023/24
Asignatura:
60644 - Equipos para procesos químicos
Centro académico:
100 - Facultad de Ciencias
Titulación:
540 - Máster Universitario en Química Industrial
Créditos:
6.0
Curso:
1
Periodo de impartición:
Primer semestre
Clase de asignatura:
Obligatoria
Materia:
---

1. Información básica de la asignatura

El objetivo de la asignatura es mejorar la capacitación del alumno para trabajar en la Industria Química, para lo que se explican los conceptos básicos para conocer y realizar un dimensionamiento básico de distintos equipos. La asignatura Equipos para Procesos Químicos tiene carácter obligatorio y se imparte en el primer semestre. Los conocimientos adquiridos le permitirán tener la base de conocimiento científico necesaria para abordar las asignaturas optativas de Tecnología de Papel, Análisis de Riesgos en la Industria Química, Procesos Catalíticos Industriales y Procesos de la Industria Alimentaria.Para cursar la asignatura de Equipos para Procesos Químicos se recomienda poseer conocimientos básicos de Ingeniería Química. Afecta a los ODS 6,7,8,9, 12 y 13.

2. Resultados de aprendizaje

Conocer los principales equipos e instalaciones que se utilizan en la industria química, su finalidad y fundamentos de
operación.
Seleccionar los equipos que se deben implementar en un proceso químico industrial atendiendo a criterios de productividad
y reducción de costes.

3. Programa de la asignatura

Balances de materia y energía: Principios generales de conservación. Balances macroscópicos en procesos de
contacto continuo por etapas de equilibrio.

Operaciones de Separación. Introducción general.

Rectificación

Equipos para transmisión de calor

Mécanica de Fluidos

Reactores Químicos. Introducción a los reactores químicos. Reactores ideales. Optimización del reactor para reacciones múltiples. Efectos de la transferencia de materia y calor en reacciones catalíticas. Reactores bioquímicos.

Servicios Auxiliares

4. Actividades académicas

La asignatura consta de 6 créditos ECTS, de los cuales 4 ECTS se dedicarán a impartir clases magistrales y 2 ECTS a la
resolución de problemas y casos prácticos.
Las 150 horas de trabajo del alumno se repartirán en actividades del siguiente modo:
- 40 horas de clases magistrales en las que se expondrán los contenidos teóricos y resolución de problemas
modelo.
- 20 horas de resolución de problemas y casos.
- 85 horas de estudio personal.
- 5 horas de examen, correspondientes a la prueba escrita global cuya fecha será fijada por la Facultad de Ciencias.

5. Sistema de evaluación

El estudiante deberá demostrar que ha alcanzado los resultados de aprendizaje previstos mediante las siguientes
actividades de evaluación:
Prueba escrita en la convocatoria de exámenes correspondiente a los periodos de evaluación global que constará de
preguntas y cuestiones teórico-prácticas en las que se pedirá la aplicación de la teoría a casos y ejemplos concretos (nota
1) y entrega de los problemas y casos prácticos propuestos durante el desarrollo de la asignatura y participación en clase
durante el desarrollo de la asignatura (nota 2).
La calificación final de la asignatura será la mejor de entre las obtenidas por el alumno entre dos fórmulas alternativas:
Fórmula 1: Calificación final= 0,8*nota 1 + 0,2*nota 2
Fórmula 2: Calificación final= nota 1